Berättelser

Vad får människor att bestämma sig för att ta ett flygfritt år? Hur är det att leva flygfritt? Här kan du läsa berättelser av personer som anmält sig till kampanjen Flygfritt 2021. Sprid dem gärna vidare, att läsa om andra som anmält sig är ett effektivt sätt att få fler att göra det. På vår internationella sida hittar du berättelser av människor i andra länder.

Vill du dela med dig av din berättelse? Vi vill gärna få med så många olika perspektiv som möjligt. Här hittar du våra riktlinjer för berättelser.

Åsa Sohlgren
Jag är med i Flygfritt 2021 och hoppas att du hakar på! Tänk om vi tillsammans kan nå en ”social tipping point” då det inte anses ok att bidra till ... Läs Mer
Jimmy Andersson
2017 var sista året jag flög, och resan gick till Slovenien. Året därpå hade jag tänkt jobba under semestern, men företaget jag jobbade åt hade inget jobb att erbjuda. Så ... Läs Mer
Evelina Börjesson
Trehundra ord. Jag tackar flygdebatten (och lite pandemin) för att det är så himla lätt att skriva om att hålla sig på jorden just nu, annars hade jag haft svårt ... Läs Mer
Jochen Schützdeller
Flygfri i 16 år. Jag älskade att resa! Jag tyckte att flygplatser hade en spännande atmosfär av förväntan..... Jag trodde att jag skulle sakna flygresorna och äventyren förknippade med dessa ... Läs Mer
Jenny Forsberg
Jag har svårt för mörker och kyla. Eftersom jag bor i Sverige tyckte jag att tillvaron var tuff på vintern. I många år letade jag efter ett vintertillhåll, och det ... Läs Mer
Caroline Axelsson och Max Troendlé
Vi heter Caroline Axelsson och Max Troendlé och vi är politiker i Kalmar län för Miljöpartiet de gröna. Vårt parti väljer en manlig och en kvinnlig talesperson för medlemmarna och ... Läs Mer
Irene Källberg
Att resa ska vara lustfyllt och inte ge en dålig känsla i magen. Då, i juli 2017 när jag flög senast fanns inte begreppet flygskam. Min man, min yngsta dotter ... Läs Mer
Familjen Ytterbrink Nordenskiöld
Vi (Klas, Sara, Mir och Joeli) väljer att inte flyga även 2021. Mir som är fyra år säger att vi inte flyger därför att vi är veganer. Det är sant ... Läs Mer
Tobias Eriksson
Jag har inte flugit sedan 2012. Alternativet att flyga har aldrig känts självklart för mig sedan jag blev vuxen. Det är nog min filosofiska läggning förutom miljöengagemanget som tidigt räknade ... Läs Mer
Marie-Louise Landén
Jag flög sista gången 2006. Då hade jag gjort mitt livs längsta resa för att möta yogan i Kerala, Indien. Som inbiten yogi och yogalärare hade jag sett fram emot ... Läs Mer
Frida Christine
Mitt namn är Frida Christine och jag driver Dalarnas första certifierade Gröna salong som frisör. Det gör jag för min, mina kunders och miljöns skull. För mig är det ett ... Läs Mer
Max Landehag Eklund
Att resa är min sanna passion och samtidigt brinner jag för klimatfrågan. I min värld har detta varit motsägelsefulla intressen, som länge har gett mig kognitiv dissonans. 2018 åkte jag ... Läs Mer
Catarina Rolfsdotter-Jansson
I will be flight free 2021 as I have been for many years now (with the exception of a funeral of a family member combined with attending and speaking at ... Läs Mer
Mårten Sandén
För mig var det inget stort steg att sluta flyga. Jag har flugit rätt mycket förr, både i jobb och på semester, men alltid föredragit tåg. Sedan en New York-resa ... Läs Mer
Peo Eriksson
Som aktiv omställare har jag inget behov av att flyga. Därför anmäler jag mig till Flygfritt 2021. Jag vill ställa om till hållbarhet genom att tänka på det som är ... Läs Mer
Alice Karlsson
Jag har anmält mig alla gånger sedan starten av "Vi håller oss på jorden" och har inte flugit sedan dess. Mitt beslut har gjort att min umgängeskrets som annars hade ... Läs Mer
Mårten Falk
Sedan nästan ett kvartssekel är jag konsertgitarrist och jag har turnerat över hela världen, därför var beslutet att helt sluta flyga inte helt lätt. Men jag måste säga att nu ... Läs Mer
Håkan Wilén och Rickard Zaxin
Vi heter Håkan Wilén och Rickard Zaxin, är fridykare från Örebro sportdykarklubb och skippar flyget 2021.  En stor del av växthuseffekten absorberas som temperaturhöjning i haven, vilket leder till omfattande ... Läs Mer
Julia Bäb
Jag heter Julia och jag älskar Kapstadens jazzklubbar, bushen i Ghana, de böljande kullarna i Aucklands innerstad, Klippiga Bergen i Kanada och marknaderna i Qatar. Men det finns något jag ... Läs Mer
Elin Lundqvist Burlin
Anledningen till att vår familj med 2 vuxna och 3 barn är flygfri beror på att vi vet hur klimatskadligt flyget är och det är en självklarhet att så snabbt ... Läs Mer
Fia Persson
Jag har sedan barnsben varit mycket intresserad av djur och natur. Detta är ett intresse som med åren har utvecklats och fördjupats avsevärt. När jag såg Vi håller oss på ... Läs Mer
Anton Landfors
Våren 2016 var sista gången jag klev av ett flygplan, någonsin. Det visste jag redan då för det hade jag bestämt mig för innan jag klev på planet tillbaka från ... Läs Mer
Sara Johansson
Mitt namn är Sara Johansson och jag är 44 år gammal. Jag har varit flygfri sedan maj 2015 och kommer inte att flyga igen förrän det finns ett hållbart sätt ... Läs Mer
Camilla Hansén
Tillsammans med Rebecka Le Moine, Lorentz Tovatt och Elisabeth Falkhaven och faktiskt fler miljöpartister runt om i landet så har jag lovat att inte nöjesflyga i år. Vi är verkligen ... Läs Mer
Martin Enström
Senast jag flög var 2017 i jobbet. Det blev först en resa på autobahn i 5h genom vägbyggen och köer bara för att missa flyget. Vi hann inte ens tanka ... Läs Mer
Peter Oijens
Flyget för mig står för så mycket mer än bara dess höga utsläpp, utan också för en kultur där allt ska gå SNABBT. Vi arbetar för mycket, de av oss ... Läs Mer
Anna Puranen Marjavaara
Fram till ganska nyligt levde jag på som vanligt med flygsemestrar. Jag började inse allvaret i klimatkrisen och tänkte att jag nog inte ska flyga något mer. Jag gillar att ... Läs Mer
Predrag Pucar
För några år sedan var jag ”frequent flyer” pga jobbet, men flög även privat några gånger per år till Kroatiska kusten, där jag har en lägenhet. Jag läste en kurs ... Läs Mer
Anna Bokström
Jag heter Anna Bokström och jag har varit engagerad i klimat och miljö i många år för jag älskar livet på vår vackra planet och jag är förtvivlad över utvecklingen ... Läs Mer
Lisa-Marie Andersson
2008 flög jag till London för en utbytestermin. Fruktansvärd flygresa där vi hamnade i en riktigt hemsk luftficka. Folk skrek i panik det kändes som vi skulle störta. Jag kom ... Läs Mer
Amanda Ericsson
Ända sedan jag var liten har jag haft stora drömmar om att upptäcka världen. Jag ville resa så mycket det bara gick. Men allt blir inte som man tänkt sig, ... Läs Mer
Olle Rosén
Jag flyger inte därför att jag vill att mina barn och barnbarn ska få en chans att få se en vit jul. Det kommer tyvärr inte kunna hända ifall människan ... Läs Mer
Emmy Benedicto
Jag blev flygfri I början av 2019. Jag bodde då utomlands och att sluta flyga kändes ganska omöjligt, men det var Gretas strejk som övertalade mig. Hon var så självklar ... Läs Mer
Rufus Rune
Jag fick höra talas om Flygfritt 2020 på de stora klimatstrejkerna i september 2019. Jag hade länge funderat över just mitt flygande i förhållande till klimatet och att tillsammans med ... Läs Mer
Ida Åberg
Jag har alltid varit naturvetenskapligt intresserad och mån om miljön. Tidigt i mitt tonår så hände det ofta att min mamma blev förargad för att jag hade sopsorterat Sydsvenskan innan ... Läs Mer
Stefan Sundström
För mig har det aldrig varit någon uppoffring att sluta flyga. Eller jo- jag skulle vilja komma till Indien igen. Men jag har en plan, med tåg och buss. Det ... Läs Mer