Mikael Kilter

Mikael Kilter har skrivit två texter för olika flygfria år och här kan du läsa båda.

Foto på Mikael Kilter
Mikael Kilter

Mikaels Kilters berättelse om ett flygfritt 2020

Av Mikael Kilter, 22 januari 2020
Jag har valt ett flygfritt 2020 för att det känns självklart att avstå flyget när varje kilo koldioxid vi släpper ut i luften är ett för mycket, och vi – för att ens ha en chans att uppnå klimatmålen – behöver sluta flyga tills att rena elflygplan slagit igenom i stor skala om 20-30 år. Jag vill vara en del av lösningen och inte en del av problemet, och jag kan inte leva med mig själv eller se mig själv i spegeln om jag bidrar till att upprätthålla vår ohållbara livsstil istället för att följa mina inre värderingar och det jag tror på.

Jag pratade personligen med klimatforskaren Kevin Anderson hösten 2018, och han fick mig att inse att om inte ens vi som ligger i frontlinjen kring klimatet föregår med gott exempel, vem ska då gå först och sluta flyga? Själv hade han inte flugit på många år. Så numera känns det naturligt att inte ta flyget, och jag är redan flygfri sedan två år. Nu i skrivande stund sitter jag på tåget på väg ner till ett EU-projektmöte i Berlin, och slås av att det var ju precis detta projekt jag hade möte med sista gången jag flög. Så man kan på något sätt säga att cirkeln är sluten nu, när jag denna gång tar tåget istället för flyget till Berlin, men med samma självklarhet. Tågresan går från Göteborg via Köpenhamn och Hamburg, och vid bytet i Köpenhamn när jag strosar runt inne i den luftiga och öppna centralstationen växer känslan inom mig hur härligt det är att vara en del av vårt framtida hållbara samhälle, genom att resa med tåg på detta vis ner till olika orter i Europa. Nästa gång kanske det blir EU-projektmöte i Ungern eller England (?), och till sommaren funderar jag på solsemester för familjen till den fina och vidsträckta stranden vid nederländska Noordwijk väster om Amsterdam.

Du som läser detta och inte redan skrivit under som flygfri 2020, var en del av framtiden du med och lägg om ditt resande så att tåg blir det naturliga. Se det som en sport och något nytt och spännande. Denna dag för mig på tåget har varit som en lång dag på kontoret, där man hinner jobba undan, prata i telefon och ta några pauser och måltider. Jag åkte från Göteborg strax före lunchtid, och är framme i Berlin ikväll. Varför skulle flyg vara nödvändigt, när det snarare handlar om planering?

Mikael Kilter
VD Move About Sverige

Mikaels Kilters berättelse om ett flygfritt 2018

Mikael Kilter

Av Mikael Kilter, 12 september 2018
Mikael Kilter har övergett moderaterna och efterfrågar ett mörkgrönt politiskt ledarskap. I väntan på det gör han vad han kan för att påverka utvecklingen. ”Vi har förirrat oss i den globala världen där allt är oändligt och allt är tillgängligt och man kan göra allt möjligt utan följder. Vi måste utgå ifrån miljön. Det är utsläppen som räknas”, säger Mikael.

Mikael Kilter har alltid värnat om naturen och engagerade sig i miljöfrågor redan som barn.

”Vi hade miljösortering tidigt i Umeå där jag växte upp. Jag blev tokig på att folk gjorde fel hela tiden så jag skrev ihop en egen lapp där jag skrev med de vanligaste misstagen och så. De tyckte den var så söt så den fick sitta kvar under många år”, berättar Mikael.

Sedan dess har hans miljöengagemang gått i vågor. Mikael är civilingenjör i rymdteknik och tror att även det bidragit till hans förståelse för miljön. ”Man får perspektiv för planeten om man arbetar med rymden”, säger Mikael, som idag arbetar som VD för elbilpoolsföretaget Move About. Move About finns på 21 orter från Östersund i norr till Kristianstad och Helsingborg i söder. De vänder sig framför allt till organisationer och 10 000-tals anställda runt om i landet har tillgång till deras bilar. På flera orter har de så kallade solcarports som gör att bilarna blir självförsörjande på solenergi.
”Det bästa för klimatet är att gå eller ta cykel eller kollektivtrafik. Men när man måste ha bil ska man köra poolelbil på lokalproducerad, förnybar energi”, säger Mikael.  


Själv vill han leva som han lär och äger ingen egen bil. Han har klimatkompenserat sina flygresor sedan 2005 men tycker inte längre att det är tillräckligt. Mikael menar att om utsläppen från flyget ska minska måste vi flyga mindre.


”Det är farligt att tro att tekniken kommer att lösa det. Det vet jag som ingenjör. Jag gillar att resa och har flugit mycket i mina dagar och jag skulle bli överlycklig om det gick att flyga på ett miljövänligt sätt. Men det är bara att inse att det är en chimär.” 


Mikael tycker att vi måste tänka om och att vi inte kan utgå från våra behov och vad vi vill göra. 
”I det gamla bondesamhället kastade man aldrig något. Vi har förirrat oss i den globala världen där allt är oändligt och allt är tillgängligt och man kan göra allt möjligt utan följder. Vi måste utgå ifrån miljön. Det är utsläppen som räknas.”


Flygfritt 2019
Mikael hörde första gången talas om Flygfritt 2019 på Klimatriksdagen i våras. Han ville tänka efter ordentligt innan han anmälde sig för att inte lova något han inte kan hålla. Nu har han bestämt sig för att inte bara anmäla sig utan även vara med och sprida kampanjen. Nu i lördags var Mikael till exempel med och delade flygblad och pratade med folk under klimatmarschen Rise for Climate Action i Göteborg.
”Många vet att jag har rest mycket i mina dagar. Mina vänner kommer nog att reagera på att jag anmält mig”, säger Mikael.


Vad fick dig att anmäla dig till kampanjen?
”Det var flera skäl. Tiden är verkligen mogen, det är brådskande att göra stora förändringar. Jag anmälde mig dels för egen del men framförallt för att inspirera andra. Jag vill visa att det är möjligt, även om man reser mycket och har ett arbete som kräver resor. Vi måste göra det här nu. Det är våra barns framtid det handlar om. Jag vill inte ge dem en helt förfallen värld och säga att jag visste vad som hände men inte gjorde så mycket åt det. Jag vill kunna säga att ’pappa gjorde i alla fall allt han kunde’.”


Mikael har tidigare varit engagerad i moderaterna men efterfrågar idag ett mörkgrönt parti. Han menar att det saknas politiskt ledarskap i de här frågorna och tror att politikerna behöver känna ett starkt tryck underifrån om de ska våga göra något. 


Hur många ska du själv försöka värva till kampanjen?
”Jag ska definitivt få med fler. Jag kan säga två siffror. I första läget har jag personligen tänkt försöka påverka så att åtminstone femtio personer hakar på. Sekundärt kommer jag att vilja att många fler hakar på också, så kanske ett par hundra i våg två. Det ska bli så roligt att visa andra att man kan ha det bra ändå, det är överflödigt med flyg”, säger Mikael.